Powered By Blogger

събота, 2 август 2014 г.

Политики на ЕО

Европейският съюз играе значителна роля в нашия личен и професионален живот. В момента, има 30 области на действие, където Европейският съюз управлява програми, организира събития или приема законодателство.
   
Земеделие

Законовата основа на Общата селскостопанска политика (ОСП) са Членове 32 до 38 от Договора за Европейска общност.

Целта на общата земеделска политика е да осигурява добър жизнен стандарт на фермерите и качествена храна на прилични цени за потребителите. Начинът за изпълнение на тези цели се разви през годините. Безопасността на храните, защитата на околната среда и принципът “качество срещу пари” са вече ключови концепции на Европейския съюз.

Продължение
   
   
Аудиовизия и Медии

Договорната основа на Аудиовизуалната и медийна политика на ЕС е Член 151 от Договора за Европейска общност.

Аудиовизуалният сектор осигурява 1 милион работни места в ЕС. Той включва големи търговски интереси и повдига въпроси, свързани с културното многообразие, обществените услуги и социалната отговорност. Всяка държава членка провежда собствена политика в областта на аудиовизията и медиите, докато Европейският съюз определя правилата и насоките в случаите, които се отнасят до общият интерес (например отварянето на границите или почтената конкуренция).

Продължение >
   
   
Бюджет

Договорната основа на бюджетната политика на ЕС са Членове 268 до 280 от Договора за Европейски съюз.

Най-голям дял от бюджета на ЕС се изразходва за осигуряване на безопасна храна и за опазване на селското и фермерско наследство на ЕС. При общ бюджетот 116.5 милиарда евро през 2005 г. земеделието ще получи 42.8 милиарда. Още 6.3 милиарда ще бъдат изхарчени за развитие на селските райони.

Политиките, които получават голяма част от останалите пари, са регионалната и социална политика, научните изследвания и иновации, помощта за икономически по-слабо развитите региони на ЕС и помощта за преодоляване на мизерията по света.

Продължение >
   
   
Конкуренция

Договорната основа на политиката на Конкуренция са Членове 81 до 89 от Договора за Европейска общност.

Ефективната конкуренция е от съществено значение за една отворена пазарна икономика. Тя сваля цените, повишава качеството и разширява потребителския избор. Конкуренцията позволява на технологичните нововъведения да се развиват.

За да се случи това, почтеното поведение от страна на бизнеса и правителствата е от ключова важност. Основните раздели на политиката на конкуренция в ЕС са:

    антитръстовото и антикартелно законодателство
    контрола върху сливанията
    либерализацията
    държавните помощи.

Продължение >
   
   
Защита на потребителите

Договорната основа на политиката за потребителите е Член 153 от Договора за Европейска общност.

На ниво Европейски съюз политиката за потребителите е необходимо допълнение към вътрешния пазар. Ако вътрешният пазар функционира добре.

Той стимулира потребителското доверие в транграничните трансакции и има положително въздействие върху конкуренцията и цените в полза на всички граждани на ЕС.

Продължение >
   
   
Култура

Договорната основа на културната политика на ЕС е Член 151 от Договора за Европейски съюз. Езиците, литературата, спектаклите, визуалните изкуства, занаятите, киното и разпространението на информация са елементи от европейското културно многообразие. Въпреки че те принадлежат на дадена страна или регион, те са част от общото европейско културно наследство. Целите на ЕС са две: да запази и поддържа това разнообразие и да го направи достъпно за целия свят.

Тези цели са дефнирани в Договора от Маастрихт, в който за пръв път се признава културният аспект на европейската интеграция.

Културната индустрия на Европа – киното, аудиовизуалната индустрия, издателската дейност, музиката и занаятите – са важен източник на доходи и дават работа на много хора. Около седем милиона души работят в нея. Съюзът носи икономическа отговорност към този сектор и се стреми да й осигури подходящи условия, така че той да конкурентоспособен.

Продължение >
   
   
Митници

Договорната основа на общата митническа политика на ЕС са Членове 23 до 27  и Глава X от Договора за Европейска общност.

Митническият съюз е една от най-старите политики на ЕС. В момента митническият контрол по вътрешните граници на Съюза е премахнат и заместен от единна система завносни и износни мита, така че митнически служители вече има само по външните граници на ЕС. Те не само осигуряват условия за нормална търговия, но и помагат защитата на околната среда, културното наследство и др.

Митническият съюз влезе в сила през 1968 г. Митническите постове по границите между Държавите членки бяха премахнати през 1993 г.

Продължение >
   
   
Развитие

Договорната основа на политиката за развитие на ЕС е Глава XX и Част IV от Договора за Европейска Общност.

Почти половината от парите, които се дават за помощ на бедните страни, идват от ЕС и неговите Държави членки. По този начин ЕС е най-големият дарител на помощ в света. Обаче политиката по развитието е повече от това да се предоставя чиста вода и пътища с трайна настилка, макар че това са важни неща. Съюзът също използва търговията, за да поощрява развитието, като предоставя пазарите си за износ от бедните страни. По този начин, той ги поощрява да търгуват повече и едни с други...

Продължение >
   
   
Икономически и Валутен съюз

Договорната основа на Икономическия и Валутен съюз е Глава VII от Договора за Европейска общност.

Всички Държави членки на ЕС са част от Икономическия и Валутен съюз (ИВС), чиято цел е по-ефективното интегриране на икономиките в ЕС. Интеграцията стимулира растежа и напредъка. Тя изисква тясно координиране на икономическата политика. Държавите членки съвместно решават въз основа на предложенията на Комисията за основните насоки, които ще следват. В много случаи те са свободни да прилагат тези насоки като използват данъчните и социалните инструменти, които най-добре съответстват на вътрешната им ситуация.

Продължение >
   
   
Образование, квалификация, работа с младежта

Договорната основа за политиката на ЕС по образованието, квалификацията и работата с младежта са Членове 149 и 150 от Договора за Европейска Общност.

Възможностите за живот, обучение и работа в други страни, които ЕС дава своите граждани, допринася много за междукултурното разбирателство, личностното развитие и пълна реализация на икономическия потенциал на Съюза.

Продължение >
   
   
Заетост и социални въпроси

Договорната основа на политиката на заетост и социални въпроси е Член 2 от Договора за Европейски съюз и Член 2 и 13, Глава III ( Членове 39 до 42), VIII  и XI от Договора за Европейска общност.

Повече и по-добри работни места и равни възможности за всички са ключовите понятия в европейската политика на заетост и социални действия. ЕС се стреми да гарантира, че всеки ще бъде подготвен за промяната на базираната на знание икономика и ще е в състояние да посрещне предизвикателствата на глобализацията. Рамката за действие е Социалният план за действие, предназначен да гарантира, че растежът ще донесе полза на всички.

Продължение >
   
   
Енергетика

Договорната основа на енергийната политика на ЕС е Договорът за ЕВРАТОМ, Договорът за Европейска общност за въглища и стомана и Членове 49 до 55, Глава XV и Глава XIX от Договора за Европейска Общност.

ЕС и 11 държави в Югоизточна Европа се споразумяха през есента на 2004 г. да основат Енергийна Общност, в която да важат едни и същи правила за енергетиката. Това ще бъде добре за осигуряване на доставките на енергия за ЕС, тъй като тези доставки често преминават през споменатите държави. Освен това, по този начин пазарите ще станат по-ефикасни, което ще помогне за намаляването на цените на доставките на източници на енергия в целия регион и за освобождаването на правителствени фондове, които в момента се ползват за субсидиране на цените на всички източници на енергия. В резултат на това, ще може да се фокусира финансовата помощ върху тези потребители на енергия, които наистина се нуждаят от нея.

Продължение >
   
   
Разширяване

Договорната основа на разширяването на ЕС е Член 49 от Договора за Европейската Общност.

Разширяването е процесът на присъединяване на страни към ЕС. От създаването му през 1957 г. съюзът се е разраснал от 6 до 28 държави-членки .

Продължение >
   
   
Предприемачество

Договорната основа на политиката за предприемачество е Член 157 от Договора за Европейска общност.

Политиката за предприемачеството цели да осигури на бизнеса конкурентна среда и честни и равни условия на развитие и да превърне Европа в привлекателно място за инвестиции и работа. Това означава включително вземането предвид на специфичните нужди и характеристики на отделните сектори като автомобилостроителната или текстилната индустрия, докато в същото време се осигуряват условия за развитие на стратегически важните отрасли като биологически науки, аерокосмически сектор или биотехнологии.

Продължение >
   
   
Околна среда

Договорната основа на екологичната политика на ЕС са Членове 2 и 6 и Глава XIX от Договора за Европейска общност.

След 30 години на определяне на стандарти ЕС е създал обхватна система за екологична защита. Тя покрива широк кръг от проблеми от нивата на шум до обработката на отпадъци, от консервирането на природните резервати до вредните газови емисии от автомобилите, от употребата на химикали до индустриалите инциденти, от водата за домакински нужди до европейската мрежа за обмен на информация в случай на екологична катастрофа като разлив на петрол или горски пожар.

Продължение >
   
   
Външни отношения

Договорната основа за политиката в областта на външните отношения е Глава V от Договора за Европейски Съюз и Членове 131 до 134 и 177 до 181 от Договора за Европейска общност.

Терминът “външни отношения” включва всички аспекти на външните работи на ЕС с изключение на търговията, която се управлява като отделна политика, и отношенията с развиващите се страни от Африка, Карибите и Тихоокеанския район, които се базират на конвенцията от Ломе (сега споразумението от Котону) в продължение на почти 30 години.

За да разширява и задълбочава отношенията си с други страни и региони, ЕС провежда редовни срещи на върха с главните си партньори като САЩ, Япония, Канада, а в последно време и Русия, Индия и Китай, както и регионални диалози със страните от Средиземноморието, Близкия Изток, Азия и Латинска Америка. Въпреки че в началото тези срещи са се фокусирали върху въпроси от търговията, с годините те се разшириха и сега обхващатинвестициите, икономическото сътрудничество, финансите, енергетиката, науката и тепнологиите и опазването на природната среда, както и политически въпроси като глобалната война срещу терора, международната престъпност и трафика на наркотици и човешките права.

Продължение >
   
   
Външна търговия

Договорната основа на общата външнотърговска политика на ЕС са Членове 131 до 134 от Договора за Европейска общност.

Европейският съюз е най-голямата търговска сила в света, с 20% дял в глобалния внос и износ. ЕС има водеща роля в усилията за либерализиране на световната търговия в името на ползата както за богатите, така и за бедните държави.

Продължение
   
   
Риболов

Договорната основа на общата риболовна политика на ЕС са Членове 32 до 38 от Договора за Европейска общост.

ЕС е третият риболовен производител в света. Повече от половин милион хора работят в риболовния сектор, а средната консумация на риба е 25 кг на човек годишно – повече от средното потребление в света от 16 кг на човек годишно.

Приоритетите на общата риболовна политика са да запази рибните запаси, за да защити морската екосистема и да създаде флота, способна да отговори на потребителските потребности качествено и на изгодна цена.

ЕС в момента разработва и обща политика за морска безопасност, която да интегрира риболовната политика, защитата на околната среда и свързаните с морето индустрии.

Продължение
   
   
Безопасност на храните

Договорната основа на политиката за безопасност на храните са Членове 37, 95, 152 и 153 от Договора за Европейска общност.

ЕС прилага обхватна стратегия за възвръщане доверието на хората в безопасността на храните. Стратегията има три дяла:

    създаване на ново законодателство за безопасност на храните за хора и животни
    консултиране с науката при вземане на решения
    заздравяване на контрола

Продължение
   
   
Външна политика и сигурност

Договорната основа на Общата външна политика и политика на сигурност (ОВПС) е Глава V от Договора за Европейски съюз.

Идеята, че Европейският съюз трябва да говори с един глас в световната политика е стара, колкото самия европейски интеграционен процес. Съюзът обаче е отбелязал недостатъчен напредък в изпълнението на тази цел в сравнение с постигнатото със създаването на вътрешния пазар и единната валута. Геополитическите промени след колапса на комунистическата система и избухването на регионални кризи на Балканите и в други точки на света, накараха Държавите членки на ЕС да удвоят усилията си за говорят и действат единно.

Един от проблемите беше колко точно компетенции да се предоставят на ЕС и неговите институции. В резултат, върховните компетенции останаха прерогатив на Държавите членки, въпреки че Комисията и в по-малка степен Парламентът на ЕС участват в процеса на вземане на решения. Договорената формула за това изисква ключовите решения да се вземат с единодушие, което беше трудно с 15 Държави членки и още по трудно с 25.

Продължение
   
   
Борба с измамите

Договорната основа на политиката на ЕС за борба с измамите е Член 280 от Договора за Европейска общност.

Контрабандата на цигари, фалшификацията на евробанкнотите и монетите, отклоняването на помощи за Косово, субсидии за несъщестуващи портокалови ферми – всичко това накърнява интересите на европейските данъкоплатци. Изчислено е, че от целия бюджет на ЕС в размер на около 100 милиарда евро годишно, 1 милиард евро отиват в сметките на хора, които нямат право на тях. Случаите на вътрешни измами с финансиране възлизат на около 10% от всички случаи.

Европейската служба за борба с измамите (OLAF) има повече от 300 служители, които се грижат за финансовите интереси на Съюза и неговите данъкоплатци. OLAF разследва няколкостотин случая годишно, а повече от половината приключват със съдебен процес.

Продължение
   
   
Хуманитарно подпомагане

Договорната основа на политиката за хуманитарно подпомагане на ЕС са Членове 177 до 181 от Договора за Европейска общност.

Европейският съюз присъства на всички горещи точки на света, включително Ирак, където провежда програма за хуманитарна помощ и възстановяване на стойност €320 милиона и още €200 милиона през 2005 г.), Афганистан, Палестинските територии и няколко района в Африка. Дейността му за подпомагане включва Северен Кавказ (по специално Чечня), Таджикистан, Западна Сахара и Шри Ланка.

ЕС е един от най-големите донори в международните усилия за преодоляване на последиците от цунами в Азия през декември 2004 г.

Продължение
   
   
Човешки права

Договорната основа на политиката за защита на човешките права са Членове 6 и 7, 11 и 49 от Договора за Европейски съюз и Членове 13 и 177 от Договора за Европейска общност.

Човешките права, демокрацията и върховенството на закона са основни ценности за Европейския съюз. Заложени в учредителните договори те са подсилени с Хартата на основните права. Спазването на човешките права е предпоставка за присъединяване към ЕС и за установяване на тесни търговски и други отношения с ЕС.

Фокусът на ЕС в тази област е върху гражданските, политическите, икономическите, социалните и културните права. ЕС се стреми да закриля правата на жените и децата и правата на малцинствата и изселниците. Друг основен приоритет е войната срещу тероризма.

Продължение
   
   
Информационно общество

Договорната основа на политиката за информационно общество са Глави XV и XVI и Членове 163 до 172 от Договора за Европейска общност.

Революцията в комуникациите се задвижва от технологични пазарни фактори. ЕС е ангажиран с този процес чрез отварянето на пазарите си, защита на потребителските интереси и дори чрез установяване на технически стандарти. Резултатът за гражданите и бизнеса е по-евтин и качествен достъп до услуги с по-висока надеждност.

В момента 90% от училищата и компаниите в ЕС имат достъп до Интернет и повече от половината население на Съюза ползва редовно Интернет. Секторът на информациите и комуникациите е сред най-динамично развиващите се в ЕС и в света.

Продължение
   
   
Вътрешен пазар

Договорната основа на вътрешния пазар са Членове 3c, 14, 18, 23, 24, Глава III, Глава IV, Членове 94 и 95 от Договора за Европейска общност.

Вътрешният пазар е сърцевината на днешния Европейски съюз. За да стане той възможен, институциите на ЕС и на Държавите членки работиха седем години от 1985 г. до края на 1992 г., за да приемат и приспособят необходимите нормативни актове, които да осигурят премахването на регулаторните, технически, бюрократични, културни и други бариери и да осигурят свобода за движението на хора, стоки, услуги и капитали в рамките на ЕС.

Единният пазар създаде 2.5 милиона нови работни места от 1993 г. насам и произведе блага за повече от 800 милиона евро. Отварянето на границите в ЕС намали например цените на телефонните разговори и самолетните билети и даде възможност на 15 милиона европейци да изберат свободно мястото, където да работят или да се пенсионират.

Продължение
   
   
Правосъдие, свобода и сигурност

Договорната основа на политиката на правосъдие, свобода и сигурност са Членове 29 до 42 от Договора за Европейски съюз и Членове 61 до 69 и 17 до 22 от Договора за Европейска общност.

Свободата на гражданите на ЕС да пътуват, работят и живеят във всяка точка на Съюза зависи от тяхната сигурност и безопасност. Гражданите на ЕС трябва да бъдат защитени от международната престъпност, да имат равен достъп до правосъдие и респект към основните им права на територията на Съюза. За тази цел ЕС създаде пространство на свобода, сигурност и правосъдие.

След като бъде изцяло приложена, концепцията ще обхване въпроси като човешките права, европейското гражданство, индивидуалната мобилност, политиката на убежище и политиката към имиграцията, визовата политика, защитата на външните граници на ЕС и сътрудничеството между националните полицейски, правосъдни и митнически институции.

Правителствата на Европейския съюз потвърдиха тези приоритети с приемането през ноември 2004 г. на т.нар. Хагска програма, за изпълнението на която през 2005 г. Комисията представи пакет от мерки.

Продължение
   
   
Обществено здраве

Договорната основа на политиката за опазване на общественото здраве е Член 152 от Договора за Европейска общност.

В свят, където хората пътуват редовно между страните и континентите, заплахите за здравето на европейските граждани от заразни болести трудно могатда бъдат овладяни. Болестите, причинявани от тютюнопушене, лош хранителен режим или замърсяване на околната среда са обект на загриженост във всички Държави членки.

Докато основната отговорност за опазването на общественото здраве принадлежи на Държавите членки, Европейският съюз може да помогне в преодоляването на заплахите по-ефективно.

Продължение
   
   
Регионална политика

Договорната основана регионалната политика е Глава XVII от Договора за Европейска общност.

Въпреки че Европейският съюз е един от най-богатите региони на света, между вътрешните му региони има силни различия по отношение на доходите и възможностите. Присъединяването на 10 нови държави през 2004 г., чиито стандарт е под средния за ЕС задълбочи това неравновесие. Големи различия в стандартите съществуват не само между, но и вътре в Държавите членки. Дори преди последното разширяване десетте най-динамични региона на ЕС имаха брутен вътрешен продукт (БВП) на глава от населението три пъти по-голям от този в десетте най-слабо развити региона. Най-проспериращите региони в ЕС са градовете Лондон, Хамбург и Брюксел.

Динамичните ефекти от членството в ЕС заедно с целенасочената и солидна регионална политика дават резултати. Случаят с Ирландия е особено показателен: нейният БВП, който беше едва 64% от средния за ЕС при присъединяването й преди 30 години, вече е един от най-високите в Съюза.

Регионалната политика прехвърля ресурси от по-богатите към по-бедните региони. Тя е едновременно инструмент на финансовата солидарност и мощна сила за икономическа интеграция. Един от сегашните приоритети е сближаването на жизнените стандарти на новите и старите Държави членки колкото е възможно по-бързо.

Продължение
   
   
Научни изследвания и иновации

Договорната основа за политиката за научни изследвания и иновации са Членове 163 до 173 от Договора за Европейска Общност.

Европейският съюз произвежда почти една трета от научното знание в света. Съвместни програми консолидират работата на страните-членки. Главното средство е Шестата рамкова програма за наука и изследвания. Тя финансира изследванията в страните-членки и някои други страни, както и в Съвместния изследователски център на ЕС.

Продължение
   
   
Данъци

Договорната основа на данъчната политика на ЕС са Членове 90 до 93 от Договора за Европейски съюз.

В рамките на ЕС правителствата запазват отговорността за преките данъци – т.е. приходите, които събират от облагането на доходите на физическите лица и компаниите. Данъчната политика на ЕС се фокусира върху размера на непреките данъци и такси като Данък добавена стойност (ДДС) и акцизите, които имат значение за вътрешния пазар. ЕС се стреми да гарантира, че данъчните правила не пречат на свободното движение на капитала и че свободното движение на капитала не създава условия за избягване на данъци. Политиката на ЕС цели още данъчните правила в Държавите членки да се ограничават свободното движение на хора.

Националните правителства са свободни да определят приоритетите в разходите си и какви данъци да налагат, за да набавят средства. Те са свободни да определят размера на данъка върху корпоративната печалба и доходите на физическите лица, спестяванията и приходите от капитал. Правата на Държавите членки в тази област се гарантират от факта, че при вземането на решения в ЕС относно данъчната политика гласуването става с единодушие.

Няма коментари:

Публикуване на коментар