Powered By Blogger

събота, 2 август 2014 г.

Антон Страшимиров – разкази

(Обща информация и опорни точки)
Лекции по българска литература, спец. българска филология, СУ "Св. Климент Охридски"

Антон Страшимиров – разкази
-         2 типа разкази:
-         По-ранни- битови, селски, изпитанието, селянинът в тежкия му живот;
-         Изображение на интелигента – творческа посока на конструирането на образа;
-         Типология в текстовете; обича образа на чудака, маргинала(На нивата); човекът с психологическа или социална драма, житейската катастрофа;
-         Разказът му е нравствен наратив
-         Героите от „На нивата“ имат история като на милиони деуги истории;
-         Страшимиров стилизира идилиятаи я препилита със сатиричното.
-         Промяна на времето- разказвачът поглежда назад какво е имал и какъв е бил;
-         Трагедията се случваи едно изречение нафинала обръща цялата логика на разказа, прозира сантиментализъм.
-         Борави по спесиален начин с фигури и тропи
-         Пейзажът контрастира на героите,
-         Майстор на сравненията, които често имат ироничен характер – метафори, превъплъщения, обобщения;
-         Черните роби се срещат и в други разкази – вътрешен рефрен, интертекстуалност
-         Черна работа – съдбата на малкия работещ със земя или с машини човек
-         Специален език с преобладаващи турцизми и неологизми, запомнили се;
-         „Флейта“ – гротеска, ирония съпътстват края на повествованието; заради тази развръзка текстът не се смята за сантиментален; идилична картина на природния пейзаж; пресемантизирани случки; Лъжефинал, отворен, няма отговор, а краят повтаря отново въпроса; разбива сантименталната матрица; разкрива една булевардна история; иронията е повторение ;
-         „Калча“ – ретроспекция; биографизирани герои, наблюдава се цялата им житейска история; функция на тялото – героите не са персонифицирани, виждаме ги само отвън, физически белези, не знаем какво мислят; така разбираме характера им; болестта е метафора за много мъки, койт боледува е на психическа основа;
-         Пиесата СВЕКЪРВА – не създава типове на поведение, а общ модел. Работи с характери, в които всеки може да се открие. Прост език, доближава до читатеслката среда; оптимистично са опиани явленията; ГЕРОИТЕ – говорят остро, не си мерят приказките, кълнат, ,нещастни, трагична действителност; имат социални проблеми и са в травматични ситуации; Свилен има мног борчове и прехвърля къщата на Дечка, но не от любов;социалното е неговия интерес; битова комедии с меркантилни хора; Страшимиров критикува социалните взаимоотношения лишени от емоции, така писателят разбира света; Дечка е от града и има зестра, това я прави предпочитана. Битови банални ситуации;Не са назовани имената на брата на Дечка и жена му, те са Керякови, тъй като са вече от градски тип и са идеалнот осемейство, никога не си противоречат е хармония са;
-         Пиесата поставя, че най-важно е семейството
-         3 модела на семейство – идеално, влюбено – дафина?  и разрушено – дечка и Свилен
-         Идеята за общото мнение, героите постигат компромис идеален за всички;
-         Дечка не се знае какво работи, но е образоване, а ДафинА – комедиен персонаж, колективната воля изразява тя и е морален съдник.
-         ВАМПИР – има много сюжетни линии, някои остават незавършени; няма триединствво(време, място, действие). Страшимиров съкращава вътрешните монолози, и героите остават с немотивирани действия; човекът – нерационален, воден от страстите; действията са водени от желанието да се наложи правилното и доброто – всеки прави това, което смята за правилно и което ще му динесе лично щастие; липсва единна норма; типови герои, коит оправят индивидуални избори; свързани са един с друг – един прави правилен избор, а друг – гершен; любовен триъгълник и страсти; експресивен език, смъртта е хармония; призраци от миналото;
-         Стихосбирката „ химни и балади“ – темата за родината, обвързана със семейството, лични преживявания; България – майка; бащина пръст – показва се логиката на екзистенциализирането на родината; родината се разглежда чрез бляна на завръщането;Човекът е полупразен, мечтае за миналото и да чужди светове, когат ое в родината, когато е извън нея, бленува за нея
-         Тодоров издава сп. Хиперион задно с Иван радославов;
-         1909 г. – първа стихосбирка „регина мортоа“
-         Самота/ първична красота/ смъртта/ нощта/ призрачност/ бленуваност/ мечтателност/ голям песимизъм;
-         Любовта – тъжна, отдих от живота, но и самота и страдание;
-         Човекът намира спасение в природата;
-         1912 „Химни и балади“
-         Български балади – 1921 – индивидуално към колективно

Няма коментари:

Публикуване на коментар