(Обща информация и опорни точки)
Лекции по Българска литература, спец. българска филология, СУ "Св. Климент Охридски"
-
Тодор
Траянов – не е точно символист, в него има и индивидуалистични чети
-
Повлян
е от Рембо и нитсше;
-
Избягва
делничното; сантиментален индивидуализъм;
-
Внимание
към най-съкровените кътчета на човешката душа;
-
Езикът
му е богат, той е звучен, пеещ, мелодичен;
-
Белият
стих е най-характерен за символизма;
-
Буря,
нощ са често използвани при траянов;
-
Дълбоки
душевни въпроси засяга поезията му
-
Отличава
се е романтизъм, приемственост с Ботев има – жертвеност
-
Липсва
патоса на Славейков и Вазов;
-
Наслада,
страст, святост, има стремеж да преодолее човешкото, за да пребори ежедневието,
доближава се до божественото;
-
Страдание
и мъка са основни образи; трагедията на духа;
-
Успокоение-
човек сам се открива като победител над съдбата
-
Хармония
между бленувано и постигнато
-
Влияе
се от Славейков, Яворов, байтон, Вазов и некрасов
-
Асоциациите
са дълги и индивидуални при него, стихът има завършек;
-
В
поезията му се разкрива лично отношение към света
-
Дава
се отражение на духа и времето
-
Той
живее в София и Виена, беден, но интелектуален живот има той; играе шах;
-
Интересувал
се е от графология, астрология, бил е пианист;
-
Постоянното
му местене е било причина в стиховете му да се оформи идеята за скитничеството
(изразен в поеззията му като вятър) – основна тема в творчеството му,
-
Странстването
му е свързано със страданието;
-
Темата
за смъртта – гробищната смърт е силно
застъпена
-
Образи
– гроб, кипарис, ченота, тъга;
-
Имал
е трагично светоусещане;
-
Вярата
за него е възможен изход
-
Често
цитира философията на Шопенхауер;
-
„Бягащ
светец“ – страдание-успокоение; природата е огнена стихия; засяга вечните
въпроси на битието и естетически проблеми;
-
Родното
е проява на личния мотив;
-
Авторът
е скъсал връзките с миналото и с паметта си;
-
Има
картина на гибел и мъртвина в стиховете му;
-
Всичко
придобива космически измерения;
-
„Погребение“,
„Среднощно видение“
-
Първо
символично стихотворение НОВИЯ ДЕН – 1905 г. – знаково за стиховете му като
тематика и тон; известява идването на новата поетика; този текст се е мислил
като манифест на символизма;
-
Критиката
твърди, че Тодор Тодоров дава живот на природата, препраща към видимата
реалност; нощта свършва и идва новия ден, отпраща към видима реалност,;
ДРУГИ критици казват, че ключови образи
при него са невидимото, тайнственото;
-
Мнима
екстериорност, пейзажът е маска;
-
Символна
и реална картина се двоят;
-
Смъртта
и скръбтта не са реален образ, а естетически фон;
-
Доминират
черното, минорното, тъгата и меланголията;
-
Всичко
хубаво е част от миналото;
-
Диалогичнаа
форма
-
Образът
на любимата – изживяна и почувствана, сегашният ден е сетният ден, пространство
за помняне, усещане за финал;
-
СТИХОСБИРКА
„пАНТЕОН“ - още заглавието изгражда
биографема; започва с романтикът Байрон, което не е случайно; романтични мотиви;
стиховете са свързани в общ сюжет; възхвала на поезията, неизвестния абсолютния
творец и поет, и красотата;
-
Стихосбирката
„ Български балади“ – промяна в Тодоров; концентрация върху бългрското;
травмите от войните; не можем да се освободим от трагичното; разказът е обект
на колективното изживяване за разлика от ранните му творби; силно
металитературен на места; перифразира текстове на други български автори;
-
„Смърт
в равнините“ – смъртта е тайна, никой не бди над героя, както над хаджи
Димитър, незивестен геоб в равнината, безпаметност, аз-форма, смъртта се очаква
всеки момент; войната е безсмислена, както смърттА тук; заглавието е обобщено;
рефрени и анафори;
-
Тодор
Няма коментари:
Публикуване на коментар