Обша информация
Лекции по Българска литература, спец. българска филология, СУ "Св. Климент Охридски"
Естетическа
платформа и художествена практика на кръга.
-
1892
г., 3-тото списание на д-р Кръстев;
-
Яворов
е сред първите редактори; Влайков; Ст. Михайловски, Алеко Константинов;
-
1898
г. Кръстев публикува първите стихотворения на Яворов;
-
1901
г. - кръстев, Яворов, Тодоров и Славейков се събират;
-
Кръстев
е канил най-забележителните автори тогава.
-
Само
ЕЛин Пелин не се е появявал
-
Излиза
до 1907 –когато студенти от СУ правят протест срещу Фердинанд
-
1909
Кръстев си търси нова работа като учител
-
1910
г. В Македония се събират – кръстев, Яворов, Тодоров и Славейков – издават 2
алманаха,
-
До
този момент българите не познават такова сдружение, това е първата такава
организация;
-
Влайков
– изразява проблемите на своя народ, пише за ОБЩИТЕ Идеи;
-
П.
Славейков – противопоставя стария тип творци на новия, който трябва да се
появи; срещу синкретизма на общите науки и за професионалиазацията на
писателите; писателството като призвание, професия;
-
Отказ
на популярност на новияписател; копнеж към нов идеал
-
Вазов
е фигура на всичко, което кръът отрича; става дума за война на идеи –
последната година кръгът му се извинява;
-
1901
– Яворов „Стихотворения“
-
1904
– 2-ро издание с манифестен предговор за възгледите на кръга от Славейков;
срещу социалната ангажираност на литературата.
-
Срещу
фасилковците и неграмотността, псевдоинтелигентността на България;
-
Борба
срещу тенденциозността(срещу начинът, по който писателят предава определени
идеи в своя текст).
-
Конфликт
млади и стари – първите искат да стант популярни, а другите пишат за масите;
-
Славейков
в „Българска литература – преди и сега“, прави преглед и сравнение на
литературната история и пише какво трябва да бъде. Обявява се срещу слугинското
отнопение;
-
ОТНОШЕНИЕТО
КЪМ ФОЛКЛОРА Е МНОГО ВАЖНО: анонимният текст не се смята за литература; Не
правят разлика между фолклор и литература; възпитаници са на немската
литература; В Европа – култ към фолклора, съхранил народния дух.
-
В
кръа фолклора има двойствена позиция: 1. Колективна традиция и мислене; 2.
Масово и демократично творчество. ТОЙ ТРЯБВА ДА БЪДЕ РАЗГЛОБЕН И ДА ИЗГРАДИ НА
НОВО ЕНА ЦЯЛА ЛИТЕРАТУРА. Наличността от елементи, мотиви и фабула имат
значение само ако се претворяват в модно мислене.
-
Стихосбирка
„Български народни песни“/ „Народни любовни песни“ – Славейков
-
ФИЛОСОФСКИ
ИДЕАЛИЗЪМ – всички са възптаници на философията на Нитсше, но побългаряват
мотивите му. Против са авторът да се слива със средата, трябва да изразява само
своите мисли, индивидуалност на позицията;
-
Да
се търси българинът в човека; глобализиране и европеизиране на чов. Изживяване.
-
Човекът
е в единствено число, личност с воля;мисия; лична позция;
-
„“Душата
на художника“ – Кръстев – смо извисената личност може да напише истински
исторически творби.
-
Историята
е важен източник на информация, огледало на народа, взимат се части от нея и
наново се израждат чрез твореца.
-
Във
всички творби има ИЗБРАН герой, който се противопоставя на нормите;
-
Няма
силна личност, която да няма ИДЕАЛ;
-
МНОГО
ИЗПИТАНИЯ за силната личност, които
изграждат характера ѝ;
-
Страданието
е философска категория, героят е задължен да страда;
-
СЪДБАТА
НА ТВОРЕЦ, без подслон, самотник дА- да бъде различен от другите, страннник,
отчужден;
Няма коментари:
Публикуване на коментар