(Обща информация и опорни точки)
Лекции по Българска литература, спец. българска филология, СУ "Св. Климент Охридски"
90-те години
Книгите първо се
появяват в периодиката.
Богато на литературни
събития десетилетие.
Три характерни
явления:
начало — последен том на
"Записките", издаден посмъртно;
среда: "Бай Ганьо",
край — "Зидарят" на Петко Тодоров,
философските поеми на Пенчо Славейков.
Време на бързото
духовно съзряване, силно градивно.
-разочарование от
новата действителност - помита интелигенцията, отхвърляйки идеалите, в които е
възпитана.
- единствено мерило е утопичната им нагласа —
неоправдан пресилен песимизъм.
Всъщност това време е
период на най-голямо развитие. "Общественият негативизъм" е ефект на
желанието за невъзможна утопична България. Нерационален мотив на омразата.
Никой сериозен автор
не е монархист. Единствен Вазов търси проблемите с властта в нейното незнание.
Нов план на отношение на писателите към държавата и всичките й институции.
– Народен произход на интелигенцията — погнуса
от фигурата на властта.
– -Освен монархията, мразени са министерствата,
съда, бирниците, адвокатите. Всички изучени са представени като зли. Чест е
образът на чиновник-службогонец. Чиновничеството като златна служба.
– Омразата към изучените е през очите на хората,
останали на село, гледащи на напусналите последното като бегълци и предатели на
изконната идея. Това е поглед през очите на нищожния човек. Селяните не
разбират ползата от институциите.
– Опозиция държава — работещи. Сред мразените
институции парадоксално се нарежда и казармата, макар до Освобождението
българската армия да е мечта на всеки. Поява на слугините във връзка с
чиновническото съсловие. Другата алтернатива, която са имали селските момичета
в града — проституцията — ако се вярва на тогавашните автори, тя едва ли не е
била главно препитание.
– -Изходът към града като
"предателство". Българският свят е видян като свят на разрухата;
тоталистичен негативизъм, няма осъзнаване на отмирането на остаряла социална
среда, а не "доброто", както представят селските писатели. Свързани с
тези процеси са и психологическите нагласи в изобличителното изображение.
– Българската
литература не описва проспериращи хора, освен в случаите, когато ги сатиризира.
Винаги са изобразявани пропадащи хора, такива в криза.
Вазов от 90-те години е различен от този на предното десетилетие — твори главно в жанровете на очерк, кратък разказ, пътепис, повест. Очеркът като засрещане на няколко литературни жанра. Три тома "Повести и разкази" и два тома "Драски и шарки" (заглавието на последните е емблематично за литературната неопределеност на произведенията вътре). Стихосбирки — "Скитнишки вечери", "Поля и гори", "Звукове". От "вечерите" е и емблематичното произведение "Елате ни вижте", демонстриращо увереността на Вазов, че проблемите с държавата се дължат на нейното незнание за тях, че щом й бъдат показани, тя ще вземе мерки да ги отстрани. Просвещенец, вярващ в силата на разума.
Вазов от 90-те години е различен от този на предното десетилетие — твори главно в жанровете на очерк, кратък разказ, пътепис, повест. Очеркът като засрещане на няколко литературни жанра. Три тома "Повести и разкази" и два тома "Драски и шарки" (заглавието на последните е емблематично за литературната неопределеност на произведенията вътре). Стихосбирки — "Скитнишки вечери", "Поля и гори", "Звукове". От "вечерите" е и емблематичното произведение "Елате ни вижте", демонстриращо увереността на Вазов, че проблемите с държавата се дължат на нейното незнание за тях, че щом й бъдат показани, тя ще вземе мерки да ги отстрани. Просвещенец, вярващ в силата на разума.
– "Кардашев на лов" — изобличение и
сатира, на лов за възвишени хора. Провал в търсенето на последните — "нека
бъде сатира". Разказът описва ситуацията, в която се виждат писателите: да
помагат на обществото, разобличавайки.
– Стоян Михайловски — "Книга за българския
народ".
– Алеко Константинов — цялото му творчество е
характерно за десетилетието.
– Антон Страшимиров (пише през втората половина
на десетилетието) — сантименталните разкази "Смях и сълзи".
– Тодор Влайков — "Унуката",
"Леля Гена", "Ратай", "Чичо Стайко",
"Учителят Миленков".
– Пенчо Славейков — сатирични стихотворения
"Опак край", "Манго и мечката", "Дим до бога".
Ранният Петко Тодоров също пише сантиментални разкази.
Елин Пелин — започва да пише '97 или '98 година.
Ранният Петко Тодоров също пише сантиментални разкази.
Елин Пелин — започва да пише '97 или '98 година.
– Две големи идеологически явления са характерни
за този период — народничество и социализъм.
"Откриване" на селото от белетристиката. През Възрождението се е пишело за малкия град. 80-те години нямат време да се занимават със селото. Подчертано литературното село като антипод на лошите градове, носители на властта. Селото като пазител на изконно българското. "Идеалното място". Упадъкът на живота е представен като такъв на селото.
Авторите, пишещи на такава тематика през десетилетието, често използват сказ (Цанковски, Вазов, Пелин); употреба на диалект, наивно говорене.
"Откриване" на селото от белетристиката. През Възрождението се е пишело за малкия град. 80-те години нямат време да се занимават със селото. Подчертано литературното село като антипод на лошите градове, носители на властта. Селото като пазител на изконно българското. "Идеалното място". Упадъкът на живота е представен като такъв на селото.
Авторите, пишещи на такава тематика през десетилетието, често използват сказ (Цанковски, Вазов, Пелин); употреба на диалект, наивно говорене.
Няма коментари:
Публикуване на коментар