(Обща информация и опорни точки)
Лекции по Българска литература, спец. българска филология, СУ "Св. Климент Охридски"
Димчо Дебелянов -
1887 е роден/ Копривщица/
-
Баща
– абаджия/ майка- домакиня – неука жена; кръстен на дядо си;
-
1920
г – първа книга/ Умира на 29 години;
-
Баща
му умира, когато е на 9 години, най-малкият в къщи, учи в Пловдивската гимназия
и после се премества в София;
-
Преминава
през школата на социалистическите идеи, един от братята му, който живее също в
София е член на партията;
-
Учи
в първа мъжка гимназия, ходи със синя рубашка (социалистически символ на
социализма) и скъсани обувки;
-
Записва
право в юридически факултет и често слуша лекции по литература;
-
Голям
приятел с Лилиев;
-
Запознава
се с Подвързачов и Райков и се оформя кръг; опитва с конкурси за следване в
чужбина, но не успява;
-
Живее
на квартира със собственик полковник петрунков и е бил силно влюбен в дъщеря
му;
-
1910
г. С Подвързачов издават първата антология на българската поезия; 38 поети/ 326
страници; критикувани са, защото включват и себе си в нея
-
Яворов
харесва поезията му, поддъжа го и му помага да си намери работа във в. „Вардар“
-
Преработва
многократно текстовете си
-
1912
г. Избухва балканската война и той е изключително ентусиазирам да участва в
каузата, записва се доброволец за Самоков, след войната се завръаща;
-
Заедно
с другарите си и Йовков издават първото символистично списание „Звено“; заради Първата св. Войа излизат само 5 броя.
-
Намирра
работа в сметната палата много трудно и после пак се записва за доброволец,
след като преживява малария е убит на 2.10.1916 г. Погребан в Демир Хисар;
-
Теми:
раздвоението – вътрешна битка, разминаване със самия себе си, говорене през
контрастите; има раздвоение между реалност и мечта,
-
Споменът-
част от мисленето за себе си;
-
Противоречие
между вътрешно и външно;
-
Самотник,
чужд, сирак; утопия на Аза за самоосъщественост;
-
Детството-
изгубеният рай
-
Любимата
като дете;
-
Разказа
се обръща към минал период, в кото любимата вече я няма
-
Любовта
е част от миналото, усеща се като загуба;
-
Завръщането
– утопия след смъртта;
-
Фигурата
на края, преддела; на зрелия човек, който разказва за миналото си;
-
Невъзможна
споделеност на битието;
-
Съдбата
е символен мотив;
-
Той
вижда бездната и очаква да се появи божественото;
-
Спасението
не може да дойде нито от човека нито от Бога;
ТЕМАТА ЗА ГРАДА – символистичен образ, мотив
за блудния син; в града героите се смесват с тълпата, губят връзка със
семейството , тайнстверно сблъсква с нов непознат живот;
„ПЛОВДИВ“ – ЛИР.
ГЕРОЙ броди из пустите улици и се чувства чужд;
градът е населен не от хора, а от маски;
- грдът е място на отчуждение и смаота; негативно пространство,
- пътищата на спасението са между блян и действителност , няма янса граница
- грдът е място на отчуждение и смаота; негативно пространство,
- пътищата на спасението са между блян и действителност , няма янса граница
-
Детвството
– сомвол на щастието;
-
Образът
на детето не е бил използван преди като символен образ;не е разбирано като нещо
различно от възрастния;
-
Детето
– образ на простото у човека, невинното , то не може да чувства без родния дом
и майката;
-
Домът
е свързан с майката – която стои на прага и плаче за сина си; така показва
неговата важност и мъченическата му съдба; блудният син ще бъде приютен от
майката
„ЛЕГЕНДА
ЗА РАЗБУЛЕНАТА ЦАРКИНЯ“ – ЛИрическа поема, което се появява първото десетилетие
на 20в. Замисъл за повече поеми, но само тази е завършена;
-
13
различни части – вдъхновена от друго произведение на друг автор;
-
Хаосът-
тъмното, подземното пространство, където човек губи вяра и надежда;
-
Горе
– светлина / долу – порок и мрачност – ЦАРКИНЯТА се движи непрекъснато между двете;
-
Чов.
Живот е обречен на това лутане;
-
Мотивът
за първородния грях;
1913
Г.
Е много плодоносна за Дебелянов – за 2 години публикува най-много
стихотворения;
1915
Публикува „ Миг“ – най-песимистично по звучене
заради дълбоката му житейска криза; политическата участ на несретника се
превръща в действителност;
-
В „нощ
към Солун“ настроението е различно – спокойно и хармонично, природата е ласкава
и добра, нощта е ласкава, което е нетипично за поета, майчини измерения;
-
„Тиха
победа“ – образ на постигнатата идеална картина; обощен образ на завръщането,
представено като общо завръщане, осъществвено за първи път;заглавието е
метафора на окончателното завръщане;
-
„На
фронта“ – няма затворени пространства, тема за завръщането
-
„Сиротна
песен “ – оптимистично пътуване към смъртта; смъртта вече не е разрушителен
кошмар, няма и след от типичните символистични образи, думите са лишени от
тайнственост, почти няма ретроспективни похвати; неологизми и екзотични думи,
завоалираност и абстрактност на поезията;
Няма коментари:
Публикуване на коментар