-
Началото
на 20 в.;
-
1911
г. - „В полите на Витоша“
-
1913
– Когато гръм удари, как ехото заглъхва – последвалото действие
-
Драмата
е била най-популярния вид в литературата
през Възраждането – „Иванко убиецът на Асена“ – наивно-сантиментална
историческа драма
-
„Невяна
и светослав“ – константин Величков
-
Криворазбраната
цивилизация – битова драма, социална сатира – изобличава съвременния свят в
сатиричен план;
-
Службогонци
– Иван Вазов
-
Темата
за избрания, за свръхчовека – ИБСЕН Е образецът за писане на модерната драма;
-
КАК
СТИГА ЯВОРОВ ДО ДРАМАТА?
-
ПОЛЕТО
е празно и първият създател на модерна драма ще стане образец;
-
Яворов е имал интерес от театър, но никога не
е учил за това;
-
1906
г. Ив. Шишманов го изпраща във франция данаблюдава театъра
-
По-късно
Славейков го назначава за театтрален драматург – 4-5 години работят заедно;
-
успяват
в няколко области: 1. Пречупват репертуара на народния театър, идеята е да
накарат българския зрител да гледа модерна и класическа драма; 2. Издирват
добри български пиеси, отличили се в българската литература, канят автори да
сътрудничат; 3. Променят говора на актьорите, които до тогава саговорили на
диалект; 4. Яворов въвежда литературния анализ, обсъжда с актьорите, зашо
героят постъпва по определен начин.
-
Яворов
се разочарова от писането на поезия – натрупват се едни и същи мотиви;
-
1910г.
Написва „Царицата на нощта“
-
С
участието му в „Мисъл“ и присъствието на Боян Пенев се ражда желанието му да
прави литература. Висшата литература е в по-висшите жанрове.
-
Опити
в пътеписите и белетристиката – „Опит за биография на Гоце Делчев“,силна
митологизациа на субекта;
-
„Хайдушки
копнения“ – истински успех в драмата и новаторство;
-
След
8 годишни опити излиза първата му драма „Мина в Париж“ – смъртта ѝ провокира
потребнот за писане, може би заради чувство на вина
-
Усилено
започва да пише- започва дневник, от който взима цели абзаци, за да ги сложи в
устата на героинята си от „В полите на Витоша“.
-
Най-съсипващата рецензия е на Боян Пенев-
според него са 2 пиеси в една, без смислова цялост, плосък хумор, без
реалистичност и трагичност;
-
„В
полите на Витоша“ – трагедия от 5 действия;
-
първите
2 действия- социално-битова драма; Обект на изображението е животът в София;
богато семейство;
-
3-то
действое се развива на центрланите софийски гробища – 2 начина на говорене и
светоусещане
-
4-
то действие: Мила попада под трамвая
-
5-то
действие: 2 картини – кантората на Христофоров и стаята на Мила, лежаща
умираща.
-
Животът
в България е груб, социалните сцени и центърът са добре изразени,
Няма коментари:
Публикуване на коментар