(Обща информация и опорни точки)
Лекции по Българска литература, спец. българска филология, СУ "Св. Климент Охридски"
-
Първо
е ранната българска модерност – после символизъм, сетне е същински Модернизъм и
експресионизъм; Сюреализъм
-
Започваме
с автори от които ще се състои кръга Мисъл
-
1866
– роден Славейков в тРЯВНА; изживява почти всички изпитания след
освобождението, което определя душевността му;
-
Всички
автори се вживяват в ролята си;
-
Славейков
още от млад се е възприемал като страдалец, бил е яростен към низкото;
преклонява се пред бащата, литературно възпитан, възхищава се от руските
романтици- тургенев, пушкин,лермонтов; немските философи – гьоте, хайне,
нитсше; българския фолклор; обучението му в лайпзиг също оказва влияние;
-
Всички
наши ранни модернисти се повляват от нитсше и ибсен
-
В
лайпзиг Славейков работи; в творчеството му е въплътена философията на
личността, когато се връща в България сам отива при Кръстетв в реакцията на сп.
Мисъл;
-
Поетика:
наблюдава се персонализъм – всяко послание е изградено чрез фигура; герой,
който в отношенията си с другите хора предава посланието в произведението
-
Жанрово
обособени групи: нравствено-психологическа („Ралица“/ „Бойко“ в бойко героят не
преживява изпитанието, в това се крие жертвата)
-
„Симфония
на безнадеждността“ – насилникът Зевс се опитва да накра Прометей да му каже
истината за света, приковаваа го – страданието извисява личността;не се
сломява, устоява – насилникът е жертва;
-
2
битови поеми със стилизирана фолклорна поетика – Коледари/ Епиталамии
-
„Коледари“
– изцяло изграден от ритуала коледуване; чрез песни е разказан обредът;няма
нищо оригинално; описва се патриархалният свят; сякаш няма движение напред;
българското село е без промени, неподвижно, хората изпълняват едни и същи
функции;
-
И
в двете поеми героите нямат лични имена; героите повтарят едни и същи епитети;
стопанинът винаги е добър, трудолюбив, грижовен; майката – стара, за нея къщата
е светът;
-
Девойката
е хубава и важна инвестиция;
-
Момъкът
– послушен и трудолюбив
-
Внучето
– златно – патриархална инвестиция в бъдещето;
-
Идеализирана
картина на патриархалното село, липса на индивид; няма конфликти;
-
Този
идеален свят е носталгична картина на българския патриархален живот от преди
век;
-
Колкото
повече са социланите проблеми, толкова почвече литературата се нуждае от нещо
идеализирано, недействително в модерното време;
-
„Луд
гидия“ – тмата за твореца, орисан да бъде човек на изкуството с дарба ддена от
Бог, която никой не рабира; темата за личността и тълпата;законът се прекланя
пред твореца; хепи енд; без страдание, смърт, болест и изпит;
-
Славейков
сякаш се идентифицира и изразява чрез своите геро;
-
От
началото на века работи в Нар. библиотека
Няма коментари:
Публикуване на коментар